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鶏口牛後

小さなチームで大きな仕事に取り組みたい40代エンジニアのブログです。

Google Cloud Support との $75.40 をめぐるやりとり

はじめに

つい先日、東京リージョンが開設されて、ますます注目されるGoogle Cloud Platformを勉強がてら触っていて、うっかり、$75.40 課金されてしまったところから、Googleのサポートチームとメールでのやりとりが始まります。

Billing Alert 突き抜ける

無料利用枠の$300とGCP Nextでもらったクーポンコードあわせて合計 $500あったので、すぐに突き抜けることは無いだろうとは思っていました。

予算を10$に設定していたところ、ある日、下記のメールが送られてきました。

f:id:imunew:20161119095330p:plain

メールを見たときは、「まぁまぁ、今いろいろ停止すれば、11$とかで済むでしょうと」甘く考えてました。

しかし、明細を確認して驚きます。

f:id:imunew:20161119101516p:plain

ん?! $75.40 ? なんだなんだ?

あー、Cloud Bigtable が 497.052 時間で、$323.08ってクソ高いー

Cloud Bigtable

エンジニアとしては本当に恥ずかしい話なんですが、Cloud Bigtableインスタンスを作成して起動しっぱなしにしてたわけです。 Cloud Bigtableの料金を確認すると、1時間あたり $0.65かかる計算なので、497.052 時間で $323.08 となります。

メールでのやりとり

何とかキャンセルできないかと、ダメ元で問い合わせしたところ、問い合わせた先が営業とかマーケティングのチームだったらしく、あらためて、Cloud Console Billing Support Request Form に問い合わせするよう言われました。

Google翻訳を駆使して、片言の英語で問い合わせました。

I did not stop 'Cloud Bigtable' instance carelessly.
So, as a result, $75.40 was billed.
I did start only, I did not use 'Cloud Bigtable' instance.
Please cancel this billed.

いいんです。伝わればw

ここから、Google Cloud Platform Supportとのやりとりが始まります。

10月28日

Hi Motohiro,

Thank you for contacting the Google Cloud Billing team. 
I understand that you’ve started Cloud Bigtable instance but didn't use it and carelessly didn't stop it. 
As a result you were billed $75.40 and you want to have it removed from your billing account. 
My name is Chris and I’m here to assist you.

I am currently investigating your case and I will get back to you within 24 hours. 
If you have further inquiry regarding your concern please feel free to reply to this email and I will gladly assist you.

Sincerely,

*****
Google Cloud Platform Support

(担当者の名前は伏せておきます。)

どうやら、伝わったようです。

親切で丁寧な文面に期待がもてます。

しかし、まあ、ここから時間がかかります。

10月29日

Hello Motohiro,

Thank you for giving me time check this case.

After further investigation on your case, you need to confirm that you have stopped or deleted[1] the Cloud Bigtable instance to prevent it from accruing unwanted charges.

I will leave this case open for 2 business days waiting for your response.

Sincerely,

*****
Google Cloud Platform Support

[1] https://cloud.google.com/bigtable/docs/deleting-instance

Cloud Bigtableインスタンスは不要なら停止して削除しておいてね、と。

いやいや、それはとっくにやってますよということで、メールを返しておきます。

Hello *****,

Thank you for investigation.

> you need to confirm that you have stopped or deleted[1] the Cloud Bigtable instance to prevent it from accruing unwanted charges.
Yes, I stopped and deleted the Cloud Bigtable instance, when I noticed billing alert.
But It was too late when I noticed.

I hope $75.40 to be removed from my billing account.

Regards,

10月30日

担当者が不在ということで、別の担当者がメールを送ってきました。

Hello  Motohiro,

Thank you for your response. 
I am taking over your case temporarily since ***** is out of the office. 
Upon reviewing our system your account has been cancelled. 
However, for the charge of $ 75.40 please send us a screenshot of the charge in question so we can check the account for you.

We’ll wait for your answer. 
In the meantime I’ll keep this case open for two business days awaiting for your reply. 
Should you find any questions or concerns related to this matter please feel free to send me an email.

Sincerely,

******
Google Cloud Platform Support

10月31日

$ 75.40 の明細が分かるように、スクリーンショットを送ってくれとのことで、スクリーンショットと明細のPDFを送りました。

Hello ******,

Thank you for your response.
I attached the screenshot of the charge and a invoice.
Payment has occurred on October 29, so please cancel as soon as possible.

Regards,

10月の支払金額が確定してしまっていたので、できるだけ早くキャンセルしてくれと懇願しました。

11月3日

Hello  Motohiro,

Thank you for your message.

I am currently working on sending a refund request on your behalf to our specialized team. 
Please keep in mind that this will be subject for investigation and is not a guarantee of approval.

I will provided an update within 48 hours or as soon as I get a response from our specialized team.

Sincerely,

*****
Google Cloud Platform Support

ようやく払い戻しのリクエストを出してくれたようです。

ここから、ただひたすら吉報を待ちます。

11月9日

Thank you for your patience and I hope this message finds you well.

This is to update you that I am still waiting for a response from our specialized team in regards to the refund request that I submitted. 
I apologize for the delay but rest assured that I am constantly monitoring your case.

I will get back to you within 2 business days for update or as soon as I receive a response from our specialized team.

11月12日

Thank you for your continued patience.

This is to update you that I'm still waiting a response from our specialized team regarding the refund request.

11月16日

Thank you for your continued patience.

I would like to update you that I am still waiting for a response from our specialized team regarding the refund request that I have sent.

ついに吉報(11月19日)

I hope this message finds you well.

After a thorough review of your charges with our approval team, 
it is in good faith that a refund was issued to your account for $81.43. 
As it is issued as a goodwill gesture, 
it's worthy of noting that we can only accord this favor as a one time courtesy. 
Please be reminded that it will take 7 to 10 business days time frame depending on the bank’s process for the refund to be completed.

I will leave this case open for 48 hours in case you still need further assistance regarding your credit request.

確認すると、払い戻しの履歴が!

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担当者に感謝するとともに、以後、気を付けますと反省文みたいなメールを送っておきました。

HI *****,

Thank you for the response and the kindness of you and your team.
I confirmed that $81.43 was refunded.

I will be careful not to leave instances running inadvertently.
And I will continue using Google Cloud Platform.

Sincerely,

クラウドの環境はinfrastructure as a codeにして、いつでも再構築できるようにした上で、使い終わった環境は破棄するように心がけましょう。

おわりに

どうやら、こういうクラウドサービスから高額請求されることを「クラウドパケ死」とか言うらしいです。

僕は過去にみたQiitaの記事を思い出しました。

qiita.com

みなさんもクラウドパケ死しないように日頃から十分に注意してください。

Google Cloud Platformを上手に活用して、楽しいプログラミングライフを!

ではまた。